English|صفحه اصلی  | سایت اصلی دانشگاه |   امروز: چهارشنبه ٠١ آذر ١٣٩٦


  چاپ        ارسال به دوست

دکتر خرسندی عملکرد دانشکده بهداشت در سال 1395 را ارائه نمودند.

رئیس دانشکده بهداشت در مصاحبه با روابط عمومی اعلام کردند که این دانشکده به پشتوانة پتانسیل های موجود، در توسعة نیازمحور و ارتقای فعالیتهای آموزشی و پژوهشی با رویکرد شاگردپروری و ارائه خدمات تخصصی، آیندة ممتازی را پیش روی خود می بیند که ان شاء الله در کنار سیاستهای تحول آموزش علوم پزشکی وزارت متبوع، با همت اساتید، همکاران و دانشجویان، به آن دست خواهد یافت.
روابط عمومی دانشکده بهداشت به منظور ارائه شناخت لازم از قابلیتهای آموزشی و پژوهشی این دانشکده و تشریح عملکرد آن در سال 95، مصاحبه ای را با رئیس دانشکده بهداشت انجام داده است که مشروح این مصاحبه به شرح زیر ارائه می شود:

 

  آقای دکتر خرسندی، ضمن تشکر از حضورتان در این مصاحبه، آغاز سخن از شما

 خدمت شما وتمامی همکاران ارجمند، اعم از اعضای محترم هیأت علمی، کارکنان گرامی و دانشجویان عزیز سلام عرض می کنم. همانطوریکه استحضار دارید ارتقای عملکرد سازمانی و تأمین اهداف آن، مستلزم مشارکت فراگیر سرمایه انسانی است. بر این اساس، با توجه به پشتیبانی و تلاشهای خالصانه سطوح مختلف ستادی و محیطی در فعالیتهای این دانشکده، لاز م میدانم از عنایت و حمایت ریاست محترم دانشگاه، معاونین محترم تحقیقات و فناوری، آموزشی، توسعه مدیریت و فرهنگی- دانشجویی دانشگاه تشکر نموده و سپاس ویژه خود را تقدیم می کنم به تمامی همکاران خوبم در دانشکده بهداشت که با مشارکت جدی و تلاش شایسته خویش در اجرای برنامه های عملیاتی، نقش آفرین هستند.


مختصری از تاریخچه و قابلیتهای آموزشی دانشکده بهداشت را ارائه نمایید.


دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از سال 1372فعالیت خود را آغاز نمود و اکنون با قریب به 400 دانشجو در مقاطع کارشناسی رشته های تحصیلی بهداشت عمومی، مهندسی بهداشت حرفه ای و مهندسی بهداشت محیط و مقطع کارشناسی ارشد رشته های ارگونومی، اقتصاد بهداشت، حشره شناسی پزشکی و مهندسی بهداشت محیط به پشتوانه 20 نفر از اعضای هیات علمی توانمند خویش و با بهره گیری از آزمایشگاهها و امکانات تخصصی، یکی از دانشکده های مطرح کشور در علوم بهداشتی است. تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان این دانشکده ، ضمن طی مدارج عالی تحصیلات تکمیلی ، بعنوان اعضای هیات علمی دانشگاهها ، مدیران ستادی و یا کارشناسان ارشد سازمانهای مرتبط و شرکتهای مهندسین مشاور مشغول به فعالیتهای آموزشی، اجرایی و یا مشاوره ای میباشند.

 

مهمترین فعالیتهای انجام یافته در حوزه زیرساختهای آموزشی و پژوهشی دانشکده بهداشت در سال 95 را معرفی کنید.


         به لطف الهی و با پیگیریهای انجام یافته و تلاش متعهدانه ی کارشناسان بخشهای آزمایشگاهی، اداری و مالی، علیرغم محدویتهای اعتباری در سال جاری، همکاران بنده، در زمینه زیرساختهای آموزشی و تحقیقاتی، فعالیتهای قابل توجهی انجام داده اند که به تعدادی از آنها اشاره می شود:

1. تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه آموزشی- تحقیقاتی جذب اتمی
     - سکو بندی و آماده سازی بخش جذب اتمی
     - خرید و نصب منبع تغذیه الکتریکی بدون وقفه UPS, Faratel 10KVA
     - خرید، نصب و راه اندازی دستگاه جذب اتمی PinAAcle 900H HGA/FL
      حیطه فعالیت: تشخیص و سنجش عناصر فلزی و شبه فلزی در انواع نمونه ها

 

 

 2. تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه آموزشی- تحقیقاتی کروماتوگرافی مایع و گازی
   - سکو بندی و آماده سازی بخش کروماتوگرافی
   - خرید، نصب و راه اندازی دستگاه HPLCبا مدل 1260 Infinity Quaternary Agilent
   حیطه فعالیت: آنالیز طیف وسیعی از مواد آلی خصوصاً ماکرومولکولهای تخریب پذیر حرارتی

 


- راه اندازی دستگاه GC و بکارگیری آن در فعالیتهای پژوهشی
   حیطه فعالیت: آنالیز هیدروکربنهای فرارِ بدون تخریب حرارتی

 


3. تجهیز آزمایشگاه گروه حشره شناسی به سیستم های اُپتیکی پیشرفته

 

 

4. خرید و راه اندازی تعدادی از تجهیزات آموزشی - پژوهشی موردنیاز آزمایشگاه ارگونومی، شامل: پله کویین، ضربان سنج، دینامومترهای عضلات پشت و چلاندن، عکس العمل دست، نیروسنج کششی- فشاری، نرم افزارهای CanTab و پاسات، ارتعاش سنج

 


5. بازنگری کامل در طراحی وبسایت دانشکده و بروز رسانی مداوم آن

 

 

6. طراحی و راه اندازی کتابخانه دبجیتال در وبسایت دانشکده

 


7. پذیرش اولین گروه دانشجویان کارشناسی ارشد اقتصاد سلامت
8. درخواست و پیگیری راه اندازی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی
9. درخواست و پیگیری راه اندازی کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت حرفه ای
10. جذب 2 نفر دکترای تخصصی اقتصاد بهداشت بعنوان عضو هیأت علمی پیمانی و متعهد خدمت
11. بورس 1 نفر دکترای تخصصی مهندسی بهداشت محیط
12. بورس 1 نفر دکترای تخصصی حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین
13. تصویب قریب به 40 مورد طرح پژوهشی
14. چاپ 30 مورد مقاله ISI و 15 مورد مقاله علمی- پژوهشی


در زمینه خدمات و فرآیندهای آموزشی، در سال 95 چه اقداماتی انجام داده اید؟

 

خوشبختانه معاون آموزشی این دانشکده، یکی از اعضای هیأت علمی جوان، خلاق، علمی و با اخلاق این دانشکده است که ضمن تعامل شایسته با اعضای هیأت علمی و با بهره گیری از نظرات سازنده دانشجویان، در ساماندهی فرایندهای آموزشی، عملکرد مطلوبی را ایفا نموده که بنده به برخی از آنها اشاره می کنم:
1. ارتقای نظم بخشی به وضعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی، استحصاء وضعیت هر دانشجو و گزارش دهی مورد به مورد به حوزه ستادی در ارتباط با فرآیند آموزشی هر دانشجو
2. برگزاری جلسات توجیهی برای دانشجویان جدیدالورود کارشناسی و کارشناسی ارشد
3. عملیاتی سازی تصویب به موقع پروپوزال، گزارش دهی منظم و دفاع پایان نامه ها
4. ارتباط مستمر و دو سویه با دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی
5. مشارکت فعال در مدیریت و فعالیتهای پژوهشی مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت
6. مدیریت کارگروه حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم
7. همکاری فعال با کارگروههای توسعه علوم زیست محیطی و حوادث جاده ای در منطقه آمایشی
8. تأسیس و فعالیت کمیته تحقیقات دانشجویی
9. تأسیس انجمن علمی دانشجویان بهداشت
10. برگزاری کارگاه معرفی استانداردها و روش نگارش پروپوزال برای موسسه NIMAD
11. نشست مشترک با معاونت فرهنگی- دانشجویی دانشگاه برای ارتقای خدمات فرهنگی به دانشجویان
12. برگزاری جشن متمرکز فارغ التحصیلی برای دانشجویان رشته های مختلف علوم بهداشتی

13. کسب تأییدیه هیأتهای بورد ارگونومی و حشره شناسی پزشکی در بازدیدهای ادواری

 


              بازدید ادواری هیأت بورد حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین

 


                              بازدید ادواری هیأت بورد ارگونومی


چند مورد از فعالیتهای شاخص آموزشی و پژوهشی این دانشکده در سال جاری را معرفی نمایید.


1. ارتقای علمی آقای دکتر چاوشین و آقای دکتر اللهیاری به مرتبه دانشیاری
2. انتخاب یکی از اعضای هیأت علمی دانشکده بعنوان پژوهشگر برتر استان
3. راه اندازی پایلوت تحقیقاتی SBBR در تصفیه خانه فاضلاب سلماس توسط آقای دکتر آقاپور با جذب گرانت تحقیقاتی 135 میلیون تومانی شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجانغربی

4. جذب گرانت تحقیقاتی 40 میلیون تومانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان توسط گروه مهندسی بهداشت محیط در خصوص طرح مطالعاتی کنترل آلودگی هوا در شهرستان ارومیه

 

از نظر شما فرصتها و نقاط قوت این دانشکده شامل چه مواردی است؟


1- وجود نیروی انسانی توانمند در بخش آموزش و پژوهش دانشکده
2- همسو بودن بسته های تحول آموزش با کارکردها و تواناییهای دانشکده بهداشت
3- امکان نقش آفرینی بیشتر و موثرتر در پیشبرد برنامه های محول شده به دانشگاههای قطب 2 (همچون کارگروههای پیشگیری از سوانح و حوادث جاده ای، توسعه علوم زیست محیطی)
4- امکان گسترش تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی بر اساس نیاز محوری و پتانسیل آموزشی و پژوهشی مجموعه دانشکده بهداشت
5- امکان ارائه خدمات تخصصی به سازمانها و صنایع در حیطه های بهداشت حرفه ای، ارگونومی، آب و فاضلاب، مبارزه با ناقلین بیماریها، مدیریت پسماندهای شهری و خطرناک و کنترل آلودگی هوا
6- همسایگی با کشورهای آذربایجان، ترکیه و عراق و امکان جذب دانشجوی خارجی و ارائه خدمات علمی - آموزشی به کشورهای همسایه در قالب دوره های کوتاه و بلند مدت (در صورت حمایت مؤثر دانشگاه و نهادهای ذیربط)

 

برنامه شما برای ارتقای این دانشکده چیست؟


دانشکده بهداشت، همانند سایر دانشکده ها دارای برنامه استراتژیک است که توسط شورای آموزشی - پژوهشی دانشکده تدوین شده است. در این راستا، به مهمترین برنامه های تعیین شده برای ارتقای این دانشکده اشاره می شود که امیدوارم با حمایت دانشگاه و با مشارکت همکاران بتوانیم به وظایف خودمان عمل کنیم.
1- استقلال فیزیکی دانشکده بهداشت برای فراهم نمودن برنامه های توسعه تحصیلات تکمیلی
2- ارتقای کیفی تحصیلات تکمیلی موجود و مهیا نمودن شرایط برای راه اندازی مقطع Ph.D در رشته های مهندسی بهداشت حرفه ای، مهندسی بهداشت محیط ، بهداشت باروری و حشره شناسی پزشکی
3- انتقال رشته های تغذیه، اپیدمیولوژی و آمار حیاتی به دانشکده بهداشت بمنظور تجمیع و تقویت رشته های علوم بهداشتی در ساختار یک دانشکده واحد
4- پیگیریِ بازنگری و تصویب چارت سازمانی جدید دانشکده بهداشت
5- تجهیز آزمایشگاههای تخصصی دانشکده بهداشت بمنظور تبدیل آنها به آزمایشگاههای معتمد و ارائه خدمات آزمایشگاهی به سازمانها و صنایع مرتبط و انعقاد تفاهم نامه های مشترک با دانشگاههای آذربایجان، عراق و ترکیه برای مبادله آموزشی
6- شناسایی و جذب برترین فارغ التحصیلان منطقه برای تقویت و گسترش خدمات آموزشی و پژوهشی گروههای آموزشی دانشکده بهداشت

 

سخن پایانی؟


آنچه گزارش شد حاصل زحمات ارزشمند مجموعه همکاران گرانقدر است. در اینجا مجدداً از همراهی، مشارکت و همکاری هیأت رئیسه دانشگاه، مدیران ستادی، معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده، گروههای آموزشی، مدیران، کارشناسان و کارکنان بخشهای مختلف آموزشی، کمک آموزشی، پژوهشی، اداری، مالی و خدماتی صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم.

 


٠٩:٣١ - چهارشنبه ٢٧ بهمن ١٣٩٥    /    شماره : ١٣٠٤١    /    تعداد نمایش : ٤٣٣



خروج