English|صفحه اصلی  | سایت اصلی دانشگاه |   امروز: يکشنبه ٠٣ تير ١٣٩٧


  چاپ        ارسال به دوست

دکتر خرسندی، عملکرد دانشکده بهداشت در سال 1396 را ارائه نمود.

دانشکده بهداشت در صدد است تا سال 1398 در تربیت نیروی انسانی کارآمد علوم بهداشتی و فعالیتهای پژوهشی جامعه نگر، در فهرست 10 دانشکده بهداشت برتر ملی قرار گیرد. "ارتقای کیفی و کمّی خدمات آموزشی نیازمحور" و "توسعه و تقویت زیرساختها و فعالیتهای تحقیقاتی کاربردی" از اهداف اصلی برنامه راهبردی این دانشکده می باشندکه ان شاء الله، با همت اساتید، کارکنان و دانشجویان، به آن دست خواهد یافت.

 

دکتر حسن خرسندی، رئیس دانشکده بهداشت ضمن اعلام این چشم انداز، به منظور نهادینه سازی شناخت و ارتقای باور به جایگاه و توانمندیهای آموزشی و پژوهشی دانشکده بهداشت، در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی وب دا، عملکرد این دانشکده را در سال 96 تشریح کرد که مشروح این مصاحبه به شرح زیر ارائه می شود:

 


 

 

 

آقای دکتر خرسندی، ضمن تشکر از حضورتان در این مصاحبه، آغاز سخن از شما

همانطوریکه اطلاع دارید، توسعه عملکرد سازمانی و تأمین اهداف آن، منوط به مشارکت فراگیر سرمایه انسانی است. بر این مبنا، با توجه به پشتیبانی و تلاشهای ارزنده سطوح مختلف ستادی و محیطی در فعالیتهای اجرایی این دانشکده، لاز م میدانم از عنایت و حمایت ریاست محترم دانشگاه، معاونین محترم تحقیقات و فناوری، آموزشی، توسعه مدیریت، فرهنگی- دانشجویی و روابط عمومی دانشگاه تشکر نموده و از مشارکت جدی و تلاش شایسته همکاران دانشکده بهداشت در نقش آفرینی و پیشبرد برنامه های عملیاتی سپاسگزارم.

 

مختصری از تاریخچه و سیمای آموزشی دانشکده بهداشت را ارائه نمایید.

دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از سال 1372 فعالیت خود را آغاز نمود و اکنون با 331 دانشجو در مقطع کارشناسی رشته های تحصیلی بهداشت عمومی، مهندسی بهداشت حرفه ای و مهندسی بهداشت محیط و مقطع کارشناسی ارشد رشته های ارگونومی، اقتصاد بهداشت، حشره شناسی پزشکی و مهندسی بهداشت محیط به پشتوانه 28 نفر از اعضای هیأت علمی توانمند خویش و با بهره گیری از آزمایشگاهها و امکانات تخصصی، یکی از دانشکده های مطرح کشور در علوم بهداشتی است.

 

مهمترین فعالیتهای انجام یافته در حوزه زیرساختهای آموزشی و پژوهشی دانشکده بهداشت در سال 95 را معرفی کنید.

به لطف الهی و با پیگیری اعضای محترم هیأت علمی و کارشناسان بخشهای آزمایشگاهی، اداری و مالی، علیرغم محدویتهای اعتباری در سال جاری، همکاران بنده، در زمینه زیرساختهای آموزشی و تحقیقاتی فعالیتهای قابل توجهی انجام داده اند که به تعدادی از آنها اشاره می شود:

 

1. پیگیری تصویب طرح ساختمان دانشکده بهداشت

بر اساس برنامه راهبردی و در راستای سند توسعه آموزش علوم پزشکی استان، طرح ساختمان دانشکده بهداشت بر مبنای درخواست شماره 6518 مورخه 96/3/23  با دستور رئیس محترم دانشگاه در جلسه مورخه 96/5/22 هیأت رئیسه دانشگاه مطرح و بعنوان یکی از اولویتهای عمرانی دانشگاه تصویب شده است.

در این ارتباط، با تلاشهای زیرساختی و کلان نگر مدیریت ارشد دانشگاه، 28000 مترمربع در برنامة بودجه به فضاهای آموزشی دانشگاه اضافه شده است.

با فراهم شدن زمینه برای طرح موضوع در بودجه دولت، درخواست انجام مطالعات فاز صفر طرح ساختمان دانشکده بهداشت طی نامه 24687 مورخه 96/10/17 به رئیس محترم دانشگاه ارائه شده است که بر اساس پیگیریهای صورت گرفته و شواهد موجود، مجموعه مدیریت ستادی دانشگاه برای به سامان رساندن این طرح ضروری، بعنوان یکی دیگر از کارهای ماندگار در این استان مصمم شده است.

 

 

2. راه اندازی و تجهیز مرکز مهارتهای کامپیوتری

 

این مرکز با ظرفیت 21 ایستگاه کامپیوتری، مجهز به 19 دستگاه لب تاپ Asus K55UR Core i7 است که برای آموزش کارگاهی نرم افرارهای تخصصی رشته های بهداشتی طراحی و اجرا شده است.

 

 

 

 

 

 

3. خرید و راه اندازی Real Time PCR در آزمایشگاه آموزشی تحقیقاتی بیولوژی مولکولی

با عنایت به لزوم و اهمیت تشخیص کیفی و کمی مولکولی در عرصه های مختلف علوم بهداشتی، سیستم Real-Time PCR با مدلStep One Plus از کمپانیApplied Biosystems به دلایل بهره گیری از قابلیت گرادیانت و ایجاد 6 منطقة حرارتی مجزا، دارابودن چهار کانال و قابلیت HRM (توانایی آنالیزهای دقیق غربالگری جهش و ژنوتایپینگ) انتخاب و با حمایت رئیس دانشگاه و مساعدت معاون آموزشی خریداری شد.

 

نصب و راه اندازی دستگاه مذکور همراه با دوره آموزشی مبانی و آنالیز نتایج Real-Time PCR بصورت نظری و عملی، با حضور تعدادی از اعضای هیأت علمی، کارشناسان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، در مرکز مهارتهای کامپیوتری و آزمایشگاه بیولوژی مولکولی دانشکده بهداشت برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

4. تأسیس، تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه ایمنی محیط کار

نظر به ضرورت راه اندازی آزمایشگاه ایمنی محیط کار در گروه مهندسی بهداشت حرفه ای بمنظور ارتقای آموزش عملی اصول ایمنی صنعتی به دانشجویان کارشناسی بهداشت حرفه ای و نیز برنامه ریزی در راستای راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی بهداشت حرفه ای، با مساعدت معاون محترم تحقیقات و فناوری دانشگاه آزمایشگاه ایمنی محیط کار، مقارن با روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای راه اندازی شد.

 

 

 

 

 

5. خرید اسپکتروفتومترDR6000, HACH برای انداره گیری آلاینده های زیست محیطی

 

  

 

 

6. پیگیری مطلوب توسعه چارت تشکیلاتی


7. پیگیری راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و بهداشت حرفه ای


8. جذب 3 نفر عضو هیأت علمی متعهد خدمت با مدرک دکترای تخصصی در رشته های آموزش بهداشت، حشره¬شناسی پزشکی و مهندسی بهداشت حرفه ای


9. بورس 1 نفر در مقطع دکترای تخصصی ارگونومی


10. اخذ موافقت وزارت متبوع برای تشکیل گروه مستقل حشره شناسی پزشکی و استقلال دانشگاه در پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد حشره شناسی پزشکی

 

 


 

 

  

 

 

در زمینه خدمات و فرآیندهای آموزشی، در سال 95 چه اقداماتی انجام داده اید؟

 

دانشکده بهداشت با مشارکت و مداخله گروههای آموزشی و با بهره گیری از نظرات سازنده دانشجویان، در ساماندهی فرایندهای آموزشی، عملکرد مطلوبی را ایفا نموده که به برخی از آنها اشاره می شود:

1. ارتقای نظم بخشی به وضعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی، استحصاء وضعیت هر دانشجو و گزارش دهی مورد به مورد به حوزه ستادی در ارتباط با فرآیند آموزشی هر دانشجو
2. ارتباط مستمر و دو سویه با دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی (در قالب ارتباط چهره به چهره و بیان مشکلات، نظر خواهی و ...)
3. یک پارچه سازی و استقلال فضای فیزیکی حوزه معاونت آموزشی دانشکده
4. تصویب 27 طرح پژوهشی، چاپ24 مورد مقاله ISI و 15 مورد مقاله علمی- پژوهشی
5. مشارکت فعال در مدیریت و فعالیتهای پژوهشی مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت
6. مدیریت کارگروه حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم
7. همکاری فعال با کارگروههای توسعه علوم زیست محیطی و حوادث جاده ای در منطقه آمایشی
8. برگزاری کارگاههای پایه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی
9. تدوین آیین نامه ارتقای سالیانه اعضای هیأت علمی
10. برگزاری جلسات توجیهی برای دانشجویان جدیدالورود

 

 

 

 

 

 

در زمینه فعالیتهای فرهنگی و حوزه روابط عمومی، در سال 96 چه اقداماتی انجام داده اید؟

 

 1. برگزاری جشن متمرکز فارغ التحصیلی برای دانشجویان رشته های مختلف علوم بهداشتی

 

 

 

 

 

 

 

2. برگزاری بزرگداشت هفته پژوهش

تجلیل از پژوهشگران برتر دانشکده بهداشت بر اساس فعالیتهای پژوهشی سال 2017 به شرح زیر:
1- آقای دکتر ایرج محبی، استاد گروه بهداشت حرفه ای (انتشار بیشترین تعداد مقالات چاپ شده در مجلات نمایه 1)
2- آقای دکتر علیرضا دیدارلو، دانشیار گروه بهداشت عمومی (انتشار دو مقاله در مجلات نمایه یک)
3- آقای دکتر سید جواد جعفری، استادیار گروه بهداشت محیط (پژوهشگر جوان، با بیشترین شاخص H-Index)

 

 

 

 

 

 

 

3. نشستهای ادواریِ پایش عملکرد و نقدمحور با اعضای هیأت علمی وکارکنان

 

 

  

 

 

 

 

 

4. برگزاری نشست همفکری با اعضای هیأت علمی جوان و کارشناسان منتخب

 

 

  

 

 

 

 

این نشست ها به منظور همفکری در بررسی مسائل دانشکده بهداشت و تجلیل از اعضای هیأت علمی جوان، کارشناسان و کارکنان پرتلاش، با حضور اعضای شورای آموزشی و پژوهشی دانشکده بهداشت برگزاری شدند.

 

 5. برپایی غرفه اختصاصی در نمایشگاه عرصه سلامت استان

 

با هدف نهادینه سازیِ شناخت و ارتقای باور به جایگاه و توانمندیهای آموزشی و پژوهشی دانشکده بهداشت، با ارائه مستندات توسعه زیرساختهای آموزشی- پزوهشی و تشریح توانمندیهای تخصصی گروههای آموزشی، به پرپایی غرفه اختصاصی در نمایشگاه بزرگ عرصه سلامت استان اقدام شد.

رئیس دانشگاه در بازدید از این غرفه، ضمن تجلیل از اقدامات انجام یافته و رویکرد دانشکده در تأمین نیازهای زیرساختی از محل گرنتهای پژوهشی و اجرای موفق طرح های نوین تحقیقاتی، دانشکده بهداشت را بعنوان پیشگام در ارتباط با صنعت، بر تأسیس شرکتهای دانش بنیان تشویق کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

برنامه شما برای ارتقای این دانشکده چیست؟

دانشکده بهداشت، همانند سایر دانشکده ها دارای برنامه استراتژیک است که توسط شورای آموزشی - پژوهشی دانشکده تدوین شده است. در این راستا، به مهمترین برنامه های تعیین شده برای ارتقای این دانشکده اشاره می شود.


1- پیگیری مستمر طرح ساختمان دانشکده بهداشت
2- ارتقای کیفی تحصیلات تکمیلی موجود و مهیا نمودن شرایط برای راه اندازی مقطع Ph.D در رشته های مهندسی بهداشت حرفه ای، مهندسی بهداشت محیط ، بهداشت باروری و حشره شناسی پزشکی
3- تجمیع و تقویت رشته های علوم بهداشتی در ساختار یک دانشکده واحد
4- بازنگری و تصویب چارت سازمانی جدید دانشکده بهداشت
5- تجهیز آزمایشگاههای تخصصی بمنظور توسعه پژوهشهای کاربردی و و ارائه خدمات کارشناسی به سازمانها و صنایع مرتبط
6- شناسایی و جذب برترین فارغ التحصیلان برای تقویت و گسترش خدمات آموزشی و پژوهشی تخصصی

 

کلام پایانی؟

آنچه که ارائه شد حاصل مشارکت مجموعه ای از همکاران ذیربط دانشگاه است. مجدداً از راهنمایی ها، حمایت و همراهی هیأت رئیسه دانشگاه و مدیران ستادی، تلاشها و پیگیریهای شایسته معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده، گروههای آموزشی، مدیران، کارشناسان و کارکنان بخشهای مختلف آموزشی، کمک آموزشی، پژوهشی، اداری، مالی و خدماتی دانشکده بهداشت صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


٠٩:٣٤ - چهارشنبه ١٨ بهمن ١٣٩٦    /    شماره : ١٧٧٨٧    /    تعداد نمایش : ٤٧١



خروج